
Gmina Zawichost przypomina, że zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2022 r., poz. 2519 z późn. zm.), na każdym właścicielu nieruchomości oraz wspólnocie mieszkaniowej ciąży obowiązek dbania o czystość i schludny wygląd posesji oraz otoczenia.
Mimo, iż świadomość o tym jak ważna jest ochrona środowiska, w dalszym ciągu znajdują się osoby, które swoje śmieci wyrzucają do lasu czy też na czyjąś działkę zamiast do odpowiedniego pojemnika na swojej posesji. Powstające w taki sposób dzikie wysypiska są poważnym zagrożeniem dla naszego zdrowia oraz środowiska naturalnego.
Dzikie wysypiska stanowią także niezbyt chlubną wizytówkę naszej Gminy.
Każdy właściciel nieruchomości ma obowiązek wyposażenia posesji w pojemniki na odpady komunalne oraz utrzymanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym. Właściciele nieruchomości ponoszą opłaty za odbiór odpadów komunalnych, które odbierane są bez limitu.
Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Zawichost, zobowiązuje właścicieli nieruchomości do selektywnego zbierania wytworzonych odpadów komunalnych, pochodzących z terenu nieruchomości w zakresie obejmującym:
- a) papier,
- b) metale,
- c) tworzywa sztuczne,
- d) opakowania wielomateriałowe,
- e) szkło,
- f) odpady ulegające biodegradacji, ze szczególnym uwzględnieniem bioodpadów,
- g) przeterminowane leki i chemikalia,
- h) zużyte baterie i akumulatory,
- i) zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,
- j) meble i inne odpady wielkogabarytowe,
- k) zużyte opony,
- l) odpady zielone,
- m) odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne.
Posiadacz odpadów, zgodnie z art.26 ust 1 ustawy o odpadach (Dz.U.2022.699 z późn. zm.) jest obowiązany do niezwłocznego usunięcia odpadów z miejsca nieprzeznaczonego do ich składowania lub magazynowania. Odpady budowlane i rozbiórkowe należy gromadzić odrębnie od pozostałych odpadów komunalnych, wyłącznie w specjalnie wydzielonym przez prowadzącego remont miejscu lub pojemniku i dostarczać do PSZOK-u.
Utrzymanie czystości i porządku na chodniku
Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, właściciele nieruchomości zobowiązani są do utrzymania czystości i porządku przez uprzątnięcie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z chodników położonych wzdłuż ich nieruchomości. Każdy właściciel powinien zadbać o stan chodnika przed oraz wokół posesji tak aby był on bezpieczny dla przechodzących osób.
Kogo dotyczy obowiązek utrzymania czystości i porządku:
Jak wynika z treści art. 2 ust. 1 pkt 4 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie, obowiązek sprzątania chodnika i posesji dotyczy nie tylko właścicieli nieruchomości, ale także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością.